Jelszókezelés és Kétfaktoros azonosítás

Amennyiben nem az új hallgatói webet használja, a releváns segédletet itt éri el a jelszókezelésről és a kétfaktoros hitelesítésről.

 

Az új, kötelező felhasználói jelszókezelési házirend értelmében a PTE informatikai szolgáltatásaihoz való hozzáférés csak az új házirendnek megfelelő jelszóval engedélyezett, mely a PTE felhasználói fiókokon megköveteli a minimum 12 karakter hosszú jelszavak (kötelező elemek: nagybetű, kisbetű, szám, speciális karakter) használatát (az utolsó 10 jelszó ismétlésének tiltása mellett).

A Neptun 2023.2 verziójával elérhető a kétfaktoros azonosítás, amelynek használata 2023. augusztus 31-tól valamennyi oktatói munkakörben dolgozó felhasználó számára kötelező a Neptun bejelentkezéshez, a hallgatóknak pedig ajánlott.

Jelszókezelés

A PTE központi jelszókezelést támogató elektronikus rendszere a https://password.pte.hu címen érhető el.

Az új, kötelező felhasználói jelszókezelési házirend a jelszó lejárati idejét hallgatók esetében 180 napban, oktatók esetében 90 napban határozza meg, ami azt jelenti, hogy ezen idő lejárta után a felhasználó nem fog tudni hozzáférni a PTE rendszereihez, amíg nem cseréli le a jelszavát. A jelszó lejáratáról a lejárat előtt 14 nappal e-mailben, a tartományi számítógépen pedig a Windows értesítések közt kap értesítést a felhasználó.

A jelszócsere elvégzése előtt az informatikai eszközein a wifi csatlakozásának elfelejtetését tegye meg a hozzáférés zárolásának elkerülése érdekében.

A jelszócserét kényelmesen elvégezheti az alábbi módokon:

  • A https://password.pte.hu címen elérhető jelszókezelést támogató elektronikus rendszer használatával

  • Egyetemi vezetékes hálózathoz csatlakoztatott, tartományi számítógépén a Ctrl+Alt+Del billentyűkombináció lenyomásakor megjelenő menü Jelszó módosítása parancsának használatával (személyes tartományi profil használata esetén)

  • Oktatóként a Neptun tanulmányi rendszerben

A PTE Központi Autentikáció használatával számos egyetemi informatikai szolgáltatáshoz fér hozzá felhasználói nevével (Neptun/EHA kód) és a hozzá tartozó jelszóval, melyekre a módosítás hatással lesz. Az elvégzett jelszócsere a PTE M365 rendszerével végzett szinkron folyamattal lesz teljes, mellyel a változás M365 környezetben (pl.: Exchange Online, Teams, SharePoint, OneDrive stb.) is érvényre jut.

Ezek a folyamatok némi időt vesznek igénybe, így kérjük a jelszócsere után várjon pár percet, mielőtt bárhol azonosítaná magát a PTE rendszereiben.

FONTOS!

Felhívjuk figyelmét, hogy jelszócsere után szükséges az eszközein mentett jelszavak (pl. eduroam wifi, Teams, Exchange kliens) módosítása!

A mentett jelszavak a felhasználói fiók kizárását okozhatják, így nem tud hozzáférni a PTE rendszereihez, amíg a fiókot fel nem oldja, amit szintén a https://password.pte.hu-n tud megtenni.

Amennyiben a jelszóváltás során problémába ütközik, kérjük forduljon a PTE IT Ügyfélszolgálatához (0-24).

A password.pte.hu oldal használata

A központi jelszókezelő rendszer használatához elengedhetetlen a Neptunban alapértelmezettként rögzített telefonszám használata, és a megfelelő funkció kiválasztása. A legtöbb funkció használatához bejelentkezni nem szükséges.

Jelszókezelés - password.pte.hu

Amennyiben új felhasználó, az Első új jelszó beállítása funkcióval tudja beállítani jelszavát. Amennyiben telefonszáma nincs alapértelmezetten regisztrálva a Neptun adatbázisában, úgy e-mailben is kérhet kódot (tokent) a kari Tanulmányi Osztálytól (hallgatók esetében) vagy az Informatikai Ügyfélszolgálattól (dolgozók esetében).

Az Elfelejtett jelszó cseréje vagy zárolt fiók feloldása funkció két esetben használatos:

  • amennyiben érvényes jelszavát elfelejtette; vagy

  • fiókja zárolt („A felhasználó átmenetileg letiltásra került.” hibaüzenetet kap)

A funkció használata jelszóváltoztatást von magával.

A Lejárt jelszó megváltoztatása funkció hallgatók esetében 180, oktatók esetében 90 nap után lejárt jelszó megváltoztatására alkalmas. A funkció használatához szükséges a login név (EHA vagy Neptun kód), illetve a lejárt jelszó megadása.

A Jelszó megváltoztatása funkció akkor használatos, ha meglévő, nem lejárt jelszavát szeretné pl. adatvédelmi okokból megváltoztatni. A funkció használatához kötelező az oldalra való bejelentkezés, majd a jelenlegi jelszó és mobiltelefonszám megadása. A bejelentkezést követően van lehetőség a Magán telefonszám kezelése funkcióval az azonosításhoz használt telefonszám megváltoztatására, törlésére.

Kétfaktoros azonosítás

Amennyiben nem Neptun fiókjában, hanem pl. M365 fiókjában (Teams, Moodle, Outlook, stb.) tapasztal problémát, nem a kétfaktoros hitelesítési beállításai nem megfelelőek, hanem az ún. MFA hitelesítési beállításai. Az MFA-ról az Informatikai Igazgatóság oldalán talál tájékoztatást.

A kétfaktoros azonosítás annyit jelent, hogy a login név és jelszó páros mellett egy külön hitelesítő alkalmazás által generált egyedi kód megadása is szükséges a Neptun webes felületére történő belépéshez.

  • A hitelesítő alkalmazás mobiltelefonra telepíthető, az ajánlott hitelesítő alkalmazás a Microsoft Authenticator. A Microsoft Authenticator alkalmazás letöltéséről és telepítéséről bővebben ezen a linken olvashat

  • Amennyiben Ön nem rendelkezik okostelefonnal, úgy használhatja hitelesítő alkalmazásként a számítógépre telepített FortiToken Windows alkalmazást is. A FortiToken alkalmazás letöltését ezen a linken tudja megkezdeni.

  • A fenti alkalmazásoktól eltérő hitelesítő alkalmazást is használhat, mint például Google Authenticator, vagy a NISZ hitelesítő alkalmazás (androidra és IOS-re), de az elsődlegesen ajánlott és a támogatott alkalmazás a Microsoft Authenticator, illetve a FortiToken applikáció.

  • Linuxra elérhető a Twilio Authy nevű alkalmazás, amelyben hasonlóan elvégezhető a kétfaktoros kulcs regisztrálása, mint a FortiTokennél, és ezután ugyanúgy generálni fogja a program a 6 számjegyű tokent, amivel tudja majd magát azonosítani belépéskor.

A Microsoft Authenticator kompatibilis az iOS 11.0 verzióval vagy afölött, Android 6.0 verzióval vagy afölött. A Fortitoken elérhető Windows 10 14393.0 verzióban vagy fölötte. 

A hitelesítő alkalmazásban regisztrálni szükséges a Neptun fiókot. A regisztráció megtehető a Neptun webes felületére történő bejelentkezést követően a jobb oldali felhasználói menü Profilbeállítások / Jelszó beállítások menüpontjában, a Kétfaktoros azonosítás szekcióban. A regisztráció során a már telepített alkalmazásban a QR kód beolvasása, vagy a regisztrációs felületen generált hitelesítő kód és a Neptun bejelentkezéshez használt jelszó megadása szükséges.

 A Neptunból indított hitelesítő alkalmazás regisztrációt az alábbiakban mutatjuk be.

  1. Töltse le a Microsoft Authenticator vagy a Fortitoken Windows alkalmazást.
    A Microsoft Authenticator alkalmazásba bejelentkezhet a PTE-n használt Microsoft azonosítójával (loginnév@tr.pte.hu), de az alkalmazás a Neptun bejelentkezéshez új fiókot fog létrehozni. A Microsoft Authenticator alkalmazás M365 fiókjának azonosító kódja nem fog működni a Neptun bejelentkezés hitelesítésekor. Az "Egyéb fiók (Google, Facebook stb.)" (3. pont) opciót válassza a Fiók felvételénél!

2-faktor - FortiToken      2-faktor - Microsoft

 

  1. A Neptun webes felületén a Profilbeállítások / Jelszó beállítások menüpont Kétfaktoros azonosítás felületén a Beállítás gomb megnyomásával kezdheti meg a regisztrációt.

 

Profilbeállítások

 

  1. A Beállítás gombra kattintva a következő felület fogadja:

 

QR kód

 

  1. Olvassa be a Neptunban megjelenő QR kódot a Microsoft Authenticator alkalmazásban.
    Amennyiben Fortitoken Windows hitelesítő alkalmazást telepített a QR kód helyett adja meg a Neptunban felugró ablakból a szöveges 56-jegyű kódot (Mutasd a kódot).

2-faktor - FortiToken regisztráció      2-faktor - Microsoft regisztráció

 

2-faktor - FortiToken kód      2-faktor - Microsoft kód

 

Amennyiben a hitelesítő kódot nem mobilapplikációval, hanem számítógépre telepített (Fortitoken Windows) alkalmazással készíti és a Neptun bejelentkezést több számítógépről is végre szokta hajtani, úgy minden számítógépen rendelkeznie kell a hitelesítő alkalmazással. Ekkor fontos, hogy mentse el a QR kódhoz tartozó szöveges 56-jegyű kódot, és minden telepített alkalmazásban regisztrálja ugyanezen kóddal a Neptun fiókját.

A "Kód megadása" felirat alatti cellába a telepített alkalmazás által generált 6-jegyű kódot, a "Jelszó" alatti mezőbe viszont a Neptun fiókhoz tartozó – és a központi azonosítási rendszerben is használatos – jelszót kell beírni. Kérem, arra is figyeljen, hogy a jelszavát megfelelően adja meg, illetve, ha összetettebb jelszót használ, akkor először mindenképpen azt írja be, hogy a beírt 6-számjegyű tokennek az érvényessége ne járjon le a jelszavának beírása közben!

  1. A sikeres regisztrációt követően az Authenticator főmenüjében megjelenik a Pécsi Tudományegyetem elnevezésű fiók. Ha bejelentkezett a PTE-n használt Microsoft azonosítójával (loginnév @tr.pte.hu) is, akkor a külön létrehozott fiók is megjelenik. Minden Neptun-bejelentkezés alkalmával meg kell adni az alkalmazás által ebben a fiókban generált hitelesítő kódot (egyszeri jelszó). A hitelesítő kódot (egyszeri jelszót, tokent) az Authenticator 30 másodpercenként frissíti.
    Figyelem! A hitelesítő alkalmazásban mindig az utoljára beállított fiók által generált 6-jegyű kód használható!

2FA kód

Amennyiben készülékcserét tervez, úgy érdemes a csere előtt ideiglenesen kikapcsolni a kétfaktoros azonosítást a Profilbeállítások / Jelszó beállítások menüpontban. A régi készüléken telepített alkalmazásban törölje a Neptunhoz kapcsolt fiókot. Az új készüléken a fent leírt módon hozzon létre új fiókot.

Amennyiben régi készülékéhez már nem fér hozzá, vagy a regisztráció kapcsán problémába ütközne, kérje a kari adminisztrátorok segítségét, vagy keresse az Oktatásszervezési Iroda munkatársait a neptun@pte.hu címen.